Posant cara als perfils professionals dels museus de la XMTLLA

17 de febrer de 2023

La campanya ‘Les mil cares dels museus’, que compta amb el suport del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, mostra gran part de l’activitat que hi ha al voltant dels museus de la XMTLA.

Del 20 de febrer al 5 de març els museus oferiran activitats gratuïtes i presentaran una campanya digital per mostrar els espais i processos de treball més ocults.

La Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i Aran (XMTLA) està formada per una dotzena de museus i els seus fons abasten més de 40.000 obres i objectes. El que molta gent desconeix és tot l’engranatge de perfils professionals que treballen als museus de la xarxa. En concret, la integren professionals de diferents àmbits, que s’encarreguen de tasques com la conservació preventiva, la restauració, la documentació de les peces, les visites guiades i altres feines encara menys visibles, com la comunicació, l’administració o el muntatge d’exposicions.

Amb l’objectiu de donar a conèixer tota aquesta barreja de perfils, la XMTLA engega la campanya “Les mil cares dels museus” que durant dues setmanes, del 20 de febrer al 5 de març de 2023, incidirà en el valor humà dels museus, amb les persones que hi treballen com a protagonistes: “Amb aquesta campanya volem donar a conèixer aquelles tasques internes que es fan als museus i normalment no són a la vista del públic, el qual només veu el resultat final”, explica Clara López, coordinadora de la XMTLA, que avança que “hi haurà moltes activitats; visites a espais de reserva, visites guiades per professionals que ens explicaran de primera mà la seva feina i altres propostes amb les quals descobrir històries ocultes dels fons que conserven els museus.

A través d’aquestes activitats es vol trencar amb el prejudici que els museus són institucions mortes que només acullen exposicions, i mostrar bona part de l’activitat que cada dia té lloc en aquests espais. També hi haurà tallers oberts a tota la ciutadania i es difondrà una sèrie de vídeos on els i les professionals explicaran de forma original en què consisteix la seva feina.

Activitats gratuïtes per a tots els públics

Durant les dues setmanes de la campanya, els museus de la XMTLA oferiran activitats gratuïtes i participatives adreçades a tota la ciutadania.

El Museu de la Noguera convidarà els i les visitants a formar part de l’equip del museu amb un taller participatiu per conèixer-ne les diferents funcions diàries; el Museu de Cervera proposa l’activitat ‘Arqueologia d’un enterrament’ on, de la mà d’antropòlogues i arqueòlogues coneixerem informació sobre el passat a través dels ossos d’una fossa al Priorat de Sant Pere el Gros de Cervera; l’Ecomuseu de les Valls d’Àneu oferirà una visita als seus magatzems, on mostrarà la tasca de restauració, conservació i documentació de les col·leccions del museu i el Museu de Guissona estrena l’audiovisual que mostra les tasques que realitzen des del moment en que s’excava i es troba una peça rellevant fins que s’acaba ubicant a l’exposició permanent del Museu.

El Museu de Lleida proposa una visita tècnica a la reforma de l’àmbit del segle XVI i una a les reserves, a càrrec de les conservadores del museu; el Museu Diocesà d’Urgell ens suggereix una visita guiada per descobrir els viatges internacionals de tres obres icòniques de la seva col·lecció i el Museu Diocesà i Comarcal de Solsona oferirà un recorregut amb l’equip del museu per conèixer què hi passa cada dia. En el cas del Museu Hidroelèctric de Capdella, les visitants podran conèixer l’arquitectura i la història d’unes edificacions molt particulars, les cases prefabricades del campament de la central de Capdella. A més, organitzaran una visita als indrets del campament de la central de Capdella on les inundacions del 1937 i el 1982 van causar més afectacions. De la seva banda, el Museu Tàrrega Urgell obrirà els seus dos cellers en una visita guiada única.

El Musèu dera Val d’Aran oferirà una visita a l’exposició permanent amb el personal tècnic del museu i permetrà concebre un espai museogràfic a partir d’una dinàmica guiada. La seva directora, Carla del Valle, explica que  “‘Les mil cares dels museus’ és una oportunitat per mostrar què passa de portes endins als museus que formen part de la Xarxa. En el cas del Musèu dera Val d’Aran, som dues persones que portem tot el pes de la gestió i de la divulgació de sis equipaments. Amb la campanya us mostrarem com és la nostra feina en el dia a dia”. Per últim, el Morera. Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida presentarà el seu equip a través de les xarxes socials, on els i les usuàries trobaran diverses sorpreses.

D’aquesta manera, la Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i Aran vol retre un homenatge a les persones que cada dia fan possible el funcionament dels museus i també vol acostar al públic un seguit de professions vinculades al món cultural que acostumen a passar desapercebudes.

Tots els detalls de les activitats i els seus horaris es poden consultar en aquest enllaç.