La conservació – restauració al Museu de Guissona

El Museu de Guissona conserva un conjunt patrimonial, tant moble com immoble, que cal preservar perquè les generacions futures el puguin admirar. Aquesta tasca recau en els conservadors-restauradors, una professió que es va definir en el Fòrum de Iesso “Els béns del Museu de Guissona”.

Els criteris d’aquesta professió han anat evolucionant al llarg dels anys, i això es pot comprovar observant restauracions fetes durant el segle XX. No només els criteris eren diferents, sinó també els materials utilitzats, i en molts casos aquestes intervencions han acabat provocant danys a l’obra original.

Al llarg dels anys, el Museu ha preservat diversos sectors del parc arqueològic, així com peces de l’exposició permanent i del magatzem. Per tal que ho pugueu visualitzar, es mostraran diversos exemples de restauracions antigues que han provocat canvis físics o estètics en peces ceràmiques.

Pel que fa als canvis físics, el més comú és la presència de sals solubles, procedents de les reintegracions materials fetes a les llacunes. En comptes d’utilitzar aigua destil·lada, sovint es feia servir aigua de l’aixeta, que conté, a més d’H₂O, moltes sals dissoltes. Quan hi ha humitat ambiental, aquestes sals tendeixen a migrar cap a l’exterior per la via més ràpida. En els casos que es poden observar, la concentració de sals es troba a l’original, i no pas a la reintegració material.

Pel que fa a l’estètica seria una reintegració poc rigorosa, per exemple aplicar excedent d’adhesiu o el color incorrecte de la reintegració cromàtica.

A la revista núm. 3 de Sota les pedres hi ha un article titulat “Restauració”, que parla de les peces restaurades o en procés de restauració entre els anys 2021 i 2023. En aquest article s’hi detalla amb més precisió cada problemàtica associada a les peces.

Pel que fa al parc arqueològic, també s’hi han fet restauracions antigues i modernes que segueixen els criteris actuals, però en aquest cas la diferència entre intervencions no és tan evident a simple vista.