El sistema expositiu de “Coses de dones”: un recurs per donar visibilitat a la dona de Iesso

Distribució i selecció d’objectes:
A l’hora de seleccionar els objectes que havien de formar part de l’exposició Coses de Dones, es van prioritzar aquells recuperats de les excavacions arqueològiques realitzades a Guissona i que representessin el paper de la dona en època romana en cadascun dels quatre espais que conformen el discurs expositiu.

  • Dona a l’antiguitat: Per mostrar el rol de la dona en època romana es van buscar objectes amb representacions femenines, com joies i monedes. Així, es van seleccionar un camafeu amb bust femení, un denari amb el bust de Faustina Augusta i la deessa Hilaritas, un sesterci amb el bust de Faustina Augusta i la deessa Fecunditas, i una llàntia amb la representació de la deessa Minerva. A més, es van presentar altres objectes que permetien intuir de manera general el paper de la dona a l’antiguitat: agulles, pondera i gerres com a mostra del treball domèstic, així com braçalets, anells i agulles de cap, indicatius de la pressió social perquè les dones fossin perfectes i belles.

  • Dona i bellesa: La dona havia de cuidar el seu físic i mantenir-se sempre bella i jove: “les matrones per procrear i mantenir la continuïtat de la família i les prostitutes per donar plaer”. Per il·lustrar aquesta realitat, es van seleccionar fragments de miralls, culleres per preparar cosmètics i agulles de cap, a més de joies i altres complements necessaris per lluir i mostrar estatus.
  • Dona i la llar: La dona romana estava molt vinculada a la llar, i la seva funció principal era la procreació i la cura de la família. Per reflectir aquesta realitat, es van escollir objectes de l’àmbit domèstic, com elements per teixir, utensilis de cuina i joguines que feien referència a la cura dels infants.

  • Dona i treball fora de la llar: Tot i que l’ideal era presentar la dona com a dedicada exclusivament a la llar i a la família, hi va haver dones actives en tots els àmbits socials. Així, els bisturís mostren la seva importància en les cures i la medicina, els stylus en activitats administratives, els pondera o pesos de teler en la producció de teixits manufacturera, i les teules amb empremtes d’infants evidencien la participació de les dones en centres de producció de ceràmica o materials de construcció al costat dels seus fills.

Sistema de muntatge
El muntatge dels objectes en una exposició varia segons les necessitats de les peces i la distribució de l’espai. En aquest cas, el marc de les vitrines distorsionava la visió dels objectes, creant ombres indesitjades. Per evitar-ho, es van crear plataformes elevades fins al nivell del marc.

Pel que fa a la conservació preventiva, es va decidir deixar espais buits a l’interior de les plataformes on hi havia metalls, per poder col·locar-hi Art Sorb, material utilitzat com a regulador de la humitat dins de les vitrines. Mitjançant forats a la superfície exterior, el Art Sorb connectava amb la zona dels objectes. Es va fer un estudi previ de la distribució dels objectes, creant aquests espais buits per ubicar-hi el material. D’aquesta manera, el Art Sorb, essencial per a la preservació dels objectes, quedava ocult a la vista del visitant, però continuava complint la seva funció.

Text: Josep Ros (conservador) i Anna Ramon (restauradora)