Al llarg del procés de formació d’una persona, en moltes ocasions trobem l’etapa de les pràctiques. Aquesta, està vista com un període de temps, majoritàriament comptabilitzat en hores, en el que tens l’oportunitat d’aplicar aquells coneixements adquirits al llarg del grau, cicle, curs,… i, on també se’t brinda l’oportunitat d’adquirir-ne de nous i entrar en contacte amb la realitat del que serà el món laboral en el teu àmbit. En algunes ocasions, estan integrades com a part de la formació obligatòria i en algunes altres, com a branca optativa d’aquesta.
En el meu cas, a inicis d’aquest curs, tot i tenir molt clar que un cop acabat el grau volia dedicar-me a algun àmbit relacionat amb l’arqueologia o seguir amb la formació en aquesta línia, no sabia en quin període històric o etapa em volia especialitzar. Per això, en iniciar la cerca de llocs on realitzar les pràctiques, ja que al tercer any del grau d’història hem de realitzar unes hores en alguna empresa o institució, preferiblement relacionada amb la sortida professional que vulguem escollir, un dels requisits que em vaig marcar va ser que estigués relacionat amb l’arqueologia.
Tanmateix, sí que tenia un interès una mica més accentuat cap a la història antiga, més en concret l’època romana, i per tant, vaig pensar que se’m brindava una gran oportunitat si les pogués fer al Museu Eduard Camps de Guissona, ja que incloïa la part d’Arqueologia disposant del Parc arqueològic i quadrava amb l’època històrica que m’interessa. A més a més, al ser de Cervera, era també una gran oportunitat per endinsar-me una mica més en la història del territori més proper que m’envolta.
D’aquesta forma, vaig posar-me en contacte amb l’equip del museu; el David, la Blanca, la Laura i el Josep. Per part seva vaig rebre una resposta molt acollidora i positiva, així, al febrer d’aquest any vaig poder iniciar les meves pràctiques amb ells.

Les tasques que al llarg d’aquests tres mesos he tingut l’oportunitat de realitzar al museu han estat molt diverses, passant per tots els àmbits que engloben, des de la part de conservació, recerca, didàctica i comunicació. Des d’un inici, em van fer veure que aquestes pràctiques no tindrien res a veure amb la concepció o vivència que es té d’algunes pràctiques on essencialment desenvolupes una sola tasca al llarg del període i enfocada a molt pocs objectius, sinó que estaria integrada en el seu equip i per tant, desenvoluparia les tasques que comporten cadascun dels diversos departaments i els seus objectius.

D’aquesta forma, a partir de les diverses tasques que he fet al llarg de les pràctiques he desenvolupat un aprenentatge i adquirit uns coneixements nous, he pogut ampliar altres coneixements o aplicar algunes de les parts teòriques que hem fet al grau. Un exemple de diversos coneixements que he adquirit, en cadascun dels diversos àmbits del museu són; la gran diversitat de formes per dinamitzar els continguts del museu o els esdeveniments que es fan a partir de les xarxes socials, l’elaboració i adequació d’activitats a l’edat corresponent a qui va dirigida, així com tot l’entramat que comporta l’apartat de didàctica.
Per una altra part, en l’àmbit de la recerca i conservació, juntament amb el Josep, vam estar uns dies treballant en les tasques de neteja de la zona que es conserva al Vell Pla, per tal de continuar realitzant estudis arqueològics i històrics de la ciutat de Guissona. En aquesta, només vam fer una neteja dels diversos estrats superiors per tal de deixar-los lliures, o tan lliures com fos possible, de la grava i altres brossoses que s’havien anat acumulant i era necessari deixar la zona en bon estat. Aquesta part de les pràctiques, tot i no ser una part d’una excavació arqueològica com a tal, va suposar un retorn a la quotidianitat d’aquestes, ja que al ser estudiant generalment només tenim l’oportunitat d’excavar i estar en contacte amb una zona així al llarg de l’estiu i no durant el curs. A més a més, en aquest àmbit, he entrat en contacte amb el món de classificació i divulgació de les diverses peces, així com de conservació, fet que no es tracta en profunditat al llarg de la carrera.
En l’àmbit de didàctica, no només vaig poder assistir a diverses activitats que desenvolupaven la Blanca i el David amb diverses edats, compreses des dels 3 fins als 15 anys, passant pels diversos cicles de formació obligatòria, sinó que també vaig iniciar el plantejament d’una activitat relacionada amb els recursos naturals i el medi ambient. He de reconèixer que mai abans m’havia plantejat la feinada que suposava preparar un seguit d’activitats, més “a la carta”, per cobrir totes aquelles necessitats educatives d’una forma tan completa i dinàmica. A més, els visitants en formació del museu, tenen la sort de disposar d’un gran ventall d’activitats, que es poden adaptar a les especificacions educatives de cada curs, així com la creació de noves de forma específica i que engloba tant el contingut que es disposa del museu i el parc arqueològic, com de la història de la ciutat de Guissona i, la història en general que es pot trobar englobada en aquestes categories.
Finalment, l’àmbit que em faltava esmentar, és el de comunicació, on a part d’una idea general per a una entrada al Twitter en relació amb el món religiós femení en època romana, també he participat en la realització de fotografies del parc, descobrint alguns raconets

curiosos o perspectives que no hi havia parat atenció mai abans i, sense oblidar-nos d’aquestes línies per al fòrum per acabar de concloure aquesta experiència.
En conjunt, fer les pràctiques del grau al museu de Guissona ha estat una experiència molt enriquidora, ja no només a nivell de coneixement, que clarament hi han contribuït d’una forma molt gran a ampliar-los, sinó també a descobrir una nova sortida professional de la carrera, amb les diverses possibilitats i tasques que són necessàries per al bon funcionament d’un museu. Però tampoc puc donar per conclòs aquest escrit amb la part més acadèmia i d’experiències relacionades amb l’aprenentatge d’aquest. Personalment, considero que la part més important i la que sempre recordaré és l’equip humà del museu, el David, la Blanca, la Laura i el Josep, perquè són tots ells els qui han fet que aquestes pràctiques siguin tan profitoses i em sentís part de l’equip des del primer dia. Gràcies a ells, per ensenyar-me a treballar en equip d’una forma col·laborativa i empàtica, que no només proporciona un resultat espectacular, sinó que fa que les hores et passin volant i gaudeixis de la teva feina i la companyia, així com l’amor pel patrimoni i el llegat que tenim al nostre voltant.

En continuar utilitzant el lloc, vostè accepta l'ús de galetes. Més Informació

La configuració de les galetes d'aquest lloc web està configurada per "permetre galetes" per oferir-vos la millor experiència de navegació possible. Si continueu utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de les galetes o feu clic a "Acceptar" a continuació, esteu consentint-ho.

Close