Finalitza el 13è Curs d’Arqueologia “Ciutat Romana de Iesso” amb troballes singulars

8 d’agost de 2019

Durant el passat mes de juliol es va dur a terme la 13ena edició del Curs d’Arqueologia “Ciutat Romana de Iesso” (Guissona, la Segarra), en la qual hi varen participar 14 alumnes provinents de diferents universitats de Catalunya i de Castella la Manxa. Durant les dues setmanes que va durar la formació, els estudiants van compaginar l’excavació en dos espais del Parc: termes i muralla; amb les sortides culturals, les conferències i les pràctiques específiques de laboratori.

En la zona termal, els treballs es van centrar en el tepidari de l’edifici, amb l’excavació de l’hipocaust (sistema de calefacció) d’aquest espai per començar a culminar l’excavació de la part més monumental de les termes públiques de Iesso. Durant el procés es va localitzar gran quantitat de material constructiu que permetrà conèixer amb més seguretat les característiques arquitectòniques d’aquest edifici. Van aparèixer elements de la volta que havia cobert aquesta habitació, part del revestiment de les parets i les suspensurae que sostenien els paviments sobre la càmera per on circulava l’aire calent que els escalfava. D’entre aquest material en van sortir dues peces singulars. Es tracta de dues teules de terracota, sobre les quals hi van aparèixer impreses les petjades probablement d’un gos i en l’altra els dos peus d’un infant de poc més d’un any que va viure a la vella Iesso dels segles I-II dC. D’altra banda, en aquest mateix sector, enguany s’ha obert un sarcòfag d’excel·lent factura que es va localitzar l’any 2004, i que correspondria probablement a l’època tardoantiga, quan les termes ja no tenien la funció original i l’espai va reutilitzar-se per a altres usos. La persona que hi havia dins restava força mal conservada i no l’acompanyava cap aixovar.

La teula de terracota dels peus infantils

Foto Laura Puig

En el sector extern a la muralla romana, les excavacions han permès descobrir una fase prèvia de l’edifici d’extramurs, que en properes campanyes es podrà completar i interpretar amb més precisió el seu ús i funció. També va sortir un altre esquelet, en aquesta ocasió d’un nadó de pocs dies, que s’afegeix als ja trobats anteriorment.

“la petjada dels dos peus d’un infant de poc més d’un any que va viure a la vella Iesso dels segles I-II dC”

El Curs d’arqueologia Ciutat romana de Iesso és organitzat pel Museu de Guissona, amb la col·laboració de la Universitat Autònoma de Barcelona, l’Ajuntament de Guissona, l’IEC i l’ICAC.

A finals de setembre d’enguany es reprendran les excavacions, en aquesta ocasió ja dins de les campanyes regulars, que anualment es realitzen al jaciment de la ciutat romana de Iesso.