Excavem records 2 – L’excavació a l’Auditori de Guissona

Museu de Guissona

10 de Maig de 2018

Prop del lloc anomenat “L’Auditori” en terreny de Ramon Carulla (a. Tarroné de Massoteres), en fer-se un desmunt en un marge es trobà una sepultura amb diversos esquelets i vasos que es trencaren, destruint-se quasi el sepulcre.

El metge de Guissona D. Eduard Camps i Cava aconseguí recollir les restes dels objectes i dades relatives a la disposició de l’enterrament. De la visita del lloc i de l’estudi dels objectes que figuren a la col·lecció Camps se’n pot deduir el que segueix respecte a la forma i contingut d’aquesta sepultura.

Sembla que el sepulcre es féu aprofitant una balma de la roca i formant una cavitat de 1.70 x uns 2 m. X 0.80 m (alt) de planta rectangular, mitjançant dues lloses de caliça d’uns 2 cm. de gruix que formaven les parets laterals. El sostre de roca avui es destruït a excepció d’uns 20-40 cm de la part del fons; és impossible averiguar com tancava el sepulcre per la part sud.

Es trobaren restes d’uns deu o dotze cadàvers dipositats sense posició fixa. A més sembla que se’n trobà un d’estirat ja fora de la cavitat quadrangular de sota la balma. D’un dels cranis el Sr. Camps en pogué conservar una part considerable: quasi tota la volta craniana fins els arcs superciliars i fins a l’occipital, i trossos del maxil·lar inferior. Aquest crani és dolicocèfal i de secció horitzontal oval; els altres óssos s’han perdut. Barrejats amb ells es trobaren alguns vasos sencers i fragments, fets a mà amb fang vermellós que devegades és una mica més fosc. En alguns vasos la superfície exterior és ben polida.

“El metge de Guissona D. Eduard Camps i Cava aconseguí recollir les restes dels objectes i dades relatives a la disposició de l’enterrament. ”

El Sr. Camps ha reconstruït les següents formes que en alguns casos són dubtoses.

FORMA 1 – Casquet esfèric. Dos exemplars quasi sencers: un de 4 cm d’alt x uns 9 de diàmetre màxim: un altre de 8 x 12.

FORMA 2 – Vasos de forma hemisfèrica. Tres exemplars quasi complets: un de 7 cm d’alt; un altre de 9,5; i un de 6 que té dos petits mugronets prop de la vora. Les mides dels diàmetres són iguals a les alçades.

FORMA 3 – Un vas de forma cònica truncada de 8 cm d’alt amb un petit mugró prop de la vora

FORMA 4 – Quatre vasos de panxa esfèrica lleugerament estrangulada: un exemplar d’11 cm d’alt (quasi sencer); un altre de 9 cm d’alt amb una sèrie de petites incisions paral·leles a la panxa (la meitat reconstruït); un altre amb les mateixes incisions i dos petits mugrons junt a la vora, de 8 cm d’alt (quasi sencer); la meitat d’un vas de la mateixa forma, però amb una nansa d’estrangulació d’11 cm d’alt.

FORMA 5 – Tres vasos quasi complets, de forma de casquet esfèric amb una vora alta: un de 6,5 cm d’alt i un altre de 6: en un tercer exemplar, alt 8 cm, la vora s’inclina cap enrere i hi ha restes d’una nansa en el costat.

FORMA 6 – Erradament reconstruït. Dos vasos, un de 18.5 cm d’alt i un altre de 14.5 dels quals sols queden la vora i un fragment de la base. La part mitjana d’aquests vasos és insegura i els fragments poden ésser igualment de la forma 4.

Resta ara la qüestió de la data del sepulcre de l’Auditori. És cert que  no s’hi trobà cap altre objecte que pugui servir de base per a fixar la seva cronologia, però la ceràmica sembla suficient per a posar-los al temps de transició de l’eneolític a l’edat de bronze, (el període nomenat d’el Argar, de la coneguda estació de la província d’Almería). La tècnica de fang i son poliment i per altra part les formes, recorden bastant la ceràmica d’aquest període; sobretot la 1a i la 5a del sepulcre de Guissona equivalents a la 1a i a una de les diferents variants de la 5a de la taula de formes de la ceràmica d’el Argar. Per altra part la forma 4 de Guissona s’assembla molt a algunes altres variants de la forma 5 d’el Argar i les mateixes formes 2 i 3 de Guissona estan emparentades amb diferents variants dels perfils de l’estació d’Almeria.

Aquestes formes argàriques i l’absència d’altre mobiliari, inclús de coses de coure, semblen indicar un temps de transició, corresponent al començ de la formació de la cultura d’el Argar.

1. BOSCH GIMPERA