L’experiència d’en Patxi

Patxi Ozcoz

23 de Juliol de 2021

Corda de seguretat revisada, mosquetó tancat, arnés, casc, botes, equips de protecció individual en ordre. La seguretat és primordial.
Baixem !!

Entre els riures i el soroll dels companys i companyes que excaven al Parc Arqueològic de Guissona, s’imposa el soroll de la grua que ens comença a baixar al pou.

La llum del sol de justícia que crema les terres segarrenques desapareix, i entrem a la penombra del pou.

És una llum esmorteïda, tot i que sembli mentida, a dins del pou sempre hi ha claror, i no és necessària cap tipus de llum artificial.
El grinyol de la corda metàl·lica de la grua, es barreja amb el soroll de la bomba que està acabant de buidar l’aigua del pou.
Quan els meus peus toquen terra, el company Marc, sempre atent, para la grua i retira la bomba d’aigua.

Comencem a excavar.
Extreure el llot del pou, és una feina complicada. Si hi enfonses el pic, el llot fa el buit, i per molt que intentis aixecar-lo es queda enfonsat. Has d’anar fent petits forats i extreure poc a poc les parts del sediment. A mès, estem a uns nivells que ja comencen a aparèixer les primeres fustes, branques, llavors i altres elements de matèria orgànica, que ens obliga a extreure la terra amb molt de compte.
L’experiència ès increïble. Sol a dins del pou, et sents com a les entranyes de la terra. El soroll del degoteig constant de les gotes d’aigua, amplificat per la forma tubular del pou, et fa sentir una extranya sensació de calma i tranquilitat. Em sento afortunat i agraït de poder estar, una vegada mès, aquí i ara.