BLOG

La nostra participació en la Museumweek 2019

Laura Puig

5 de juny de 2019

Hem volgut esperar uns dies per fer una valoració pública de la nostra participació en la #Museumweek d’enguany, per així deixar reposar les idees i sensacions després de la intensa setmana que vàrem viure, amb l’afegit, aquest any, de la coincidència amb el Dia Internacional dels Museus (i la Nit).

Volem, en aquesta ocasió, aportar el nostre punt de visita, basat en l’experiència comparativa d’anys anteriors (ja és el tercer que hi participem de forma activa) i en el procés d’adaptació amb les novetats d’enguany, que en el nostre cas, sí que han influït en el desenvolupament de l’activitat.

La Museumweek 2019 s’ha celebrat durant la setmana del 13 al 19 de maig, durant els set dies, l’organització (www.museum-week.org) va proposar set hashtags diferents, un per cada dia, i un de comú encaminat a destacar el paper de les dones en la cultura #womeninculture.

Imatge penjada el dia que el hasthag proposat era #PlayMW

Laura Puig

Aquesta ha estat una novetat respecte a les anteriors ocasions. L’etiqueta referent a les dones en la cultura ha contribuït a donar més pes a aquesta reivindicació i no limitar-la solament a 24 hores. La idea era compartir, de forma unànime, per Twitter principalment, dones anònimes i dones amb noms i cognoms que han tingut pes en el desenvolupament cultural local o general, tant en el passat, el present i el futur. A la vegada, ha estat interessant vincular els temes proposats cada dia amb les dones i així, per tant, reforçar la nostra coneguda posició respecte al feminisme i l’òrbita femenina des d’on ens hem instal·lat, de forma ferma, des de fa uns mesos.

Vam aprofitar aquesta ocasió, per recuperar les dues accions gràfiques que vam realitzar el passat mes de març, per fer-ne una presentació “mundial”, que en aquella ocasió ens vam reservar. Les deu dones que actualment formen l’entorn femení de Iesso, van ser les primeres que vam mostrar per reivindicar el seu paper i tasca; i posteriorment va ser el torn de les veïnes de Guissona que, cadascuna des d’un paper diferent, però a la vegada comú, ens van explicar la seva experiència personal. Un altre dels missatges que vam voler compartir, va ser relacionat amb l’antiguitat romana. Vam seccionar el paper femení, en aquella època – la dona esposa, la dona mare, la dona esclava -, i de forma breu vam presentar-ne píndoles que les definien, il·lustrades amb fotografies actuals corresponents al Mercat Romà. També vam voler valorar els noms propis femenins de la vella Iesso que ens han arribat. Són pocs, però tots ens expliquen quelcom. I per acabar, no ens vam oblidar del paper de les dones, un cop s’organitzen i s’associen, com és el cas de les Nèvia a Guissona. Va ser, el dia més productiu dels set. L’energia restava intacta i les sinergies que durant la jornada es van produir amb la resta de museus i seguidors va ser excel·lent.

Fins a 40 tuits vam generar, 63 retuits vam rebre (entre d’altres dels organitzadors) i 9 seguidors vam guanyar, un inici rodó que va ser difícil de repetir.

“Fins a 40 tuits vam generar el primer dia, 63 retuits vam rebre (entre d’altres dels organitzadors) i 9 seguidors vam guanyar, un inici rodó que va ser difícil de repetir.”

Des del Museu de Guissona, l’objectiu principal que ens vam marcar des del moment que decidim participar en la Museumweek és no quedar-nos al marge i participar en un esdeveniment mundial pensat i creat exclusivament pels Museus i espais arqueològics. Fins a 6000 hi ha participat aquest any. Sent-hi volem guanyar visibilitat, obrir-nos a l’àmbit internacional, augmentar l’interès dels visitants, escoltar al públic, enriquir les nostres bases de dades i sobretot ser un altaveu per defensar i reforçar els nostres valors; per aquests motius, tot i ser una acció que encabim dins de l’àrea de comunicació, intentem implicar a tot el personal que configura el Museu. Cadascú des del seu àmbit pot aportar una visió diferent i unes idees úniques per crear el millor contingut per a l’hora de compartir-lo.
La resta de dies de la Museumweek vam mantenir un nivell de participació molt per sobre a la resta de l’any, tot i això un xic inferior al primer dia. Cal tenir en compte, que la coincidència amb el Dia Internacional dels Museus, i per conseqüència amb la Nit, ha implicat una sobresaturació de feina en pocs dies que ha impedit una dedicació més intensa a aquesta activitat. En les converses que hem mantingut amb altres museus, hem coincidit amb aquest aspecte; aquest canvi de data – anteriorment es feia al mes d’abril – no ha beneficiat a la participació, tot i que s’entén que una acció tan important com aquesta s’ubiqui temporalment de forma propera amb el DIM.

Tot i això, les mitjanes de la setmana s’han elevat a 4900 impressions (el nombre de vegades que el contingut s’ha vist per dia), 27 retuits del nostre contingut i 66 m’agrada diaris. Unes dades que ens fan estar contents i amb ganes de continuar apostant per aquest tipus de comunicació, veient-la com una aliada que ens ajuda a connectar de forma més propera el Museu amb els continguts, aquests amb les experiències i aquestes amb el públic. Una correlació que tenim clara i que hi continuarem creient. 

Un altre punt en contra que volem destacar, ha estat la no aportació, per part de l’organització, de les valoracions o resultats estadístics de la participació individual i global dels Museus. Anteriorment, Museumweek habilitava un espai web on, de forma contínua, hi havia informació actualitzada i segmentada per països de la participació de tots els museus dins de l’acció a escala mundial. Aquesta informació era molt vàlida, ja que permetia saber, en temps real, si la direcció comunicativa escollida era la correcta, o per contra, calia replantejar-nos l’estratègia creada durant aquell dia. Enguany aquesta informació no ha existit. Creiem que era molt important disposar d’aquestes mètriques per així conèixer l’assoliment dels nostres objectius i l’acceptació immediata de la nostra aportació i perquè no dir-ho, la petita i sana competència que naixia per millorar el posicionament i la reputació del Museu dins de la xarxa. Per tant, esperem que en pròximes edicions es recuperi aquest servei.

Per concloure, des del Museu de Guissona continuarem participant i apostant de forma ferma per la Museumweek, tenim molt clar que és una oportunitat única per apropar-nos i posicionar-nos més i de forma més ràpida dins del mateix sector, però a la vegada no podem deixar d’expressar que l’edició d’enguany ens ha decebut un xic i que esperem que de cara el 2020 torni a omplir les nostres expectatives.

Vols rebre més noticies sobre el Museu?
Subscriu-te al nostre butlletí.

En continuar utilitzant el lloc, vostè accepta l'ús de galetes. Més Informació

La configuració de les galetes d'aquest lloc web està configurada per "permetre galetes" per oferir-vos la millor experiència de navegació possible. Si continueu utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de les galetes o feu clic a "Acceptar" a continuació, esteu consentint-ho.

Close